tisdag 31 augusti 2010

Båt som går sönder på havöysund, fixa!!


Chefen Jimmy ringer dagen innan jag ska fara hem till Sverige.En båt på Havöysund hade tydligen gått sönder och frågar således om jag kunde ta all min packning och köra en båt från Söröya till Havöysund så att gästerna inte kommer dit och får fiska från bryggan hela veckan..
Det var nästan 80 distans (15 mil) med båt. Ett nytt äventyr, självklart ställer man upp!

När jag kom runt Hasvik och skulle köra in i fjorden så mötes jag av en gammal sjö som på något mystiskt sätt trycktes upp vid "mynningen" så att meters höga, korta vågor skapades, en max fart på 10 knop var ett måste. Flera vågor bröt in över båten och det salta vattnet stänktes i ansiktet. Underbart men samtidigt förstår man att den här resan skulle ta tid!
Det var bara att kämpa på, gästerna måste ha sin båt!
Efter ungefär en timmes färd i en oförutsägbar sjö så la sig sjön helt, blankvatten och solsken! Helt otroligt!

Halvvägs var man tvungen att lätta på trycket och stängde således av motorn och drev in på ett outforskat område. När man ändå hade en såpass fin drift så tänkte jag passa på att blöta jiggen(fisketokig som man ändå är).
Direkt när jag kommer ner till bottnen så kände jag några stötar, jag vevar upp, leker med jiggen lite.. inget.. vevar upp lite snabbare, stannar och BANG! Fisk!
Och inte vilken fisk som helst, utan den berömda Hälleflundran! Total lycka!
Självklart ville man bara fiska vidare i området som antagligen höll mycket fisk, men med ett uppdrag som måste fullföljas så lämna jag denna plats med ett leende på läpparna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar